Centrum pro demokratické učení vzniklo v roce 2008. Kdo jsme, co děláme, proč a jak? A jaká je historie naší organizace?
Odpovědnost – zralost – odvaha. Opíráme se o tři hodnoty, kterými žijeme a které přinášíme do společnosti. A jak je prosazujeme ve školách?
CEDU jako neformální skupina lektorů působící na školách vznikla v roce 2008. Od původní podpory občanství a občanské výchovy jsme se postupně dostali k žákovským parlamentům a práci se třídou. V roce 2013 jsme založili obecně prospěšnou společnost a rozhodli se zaměřit na důslednou podporu pedagogů při práci s odpovědností a na systémovou podporu občanského vzdělávání ve školách.
Jsme lektoři, učitelé, fandové školství a také rodiče, a proto chceme pro všechny děti to nejlepší vzdělávání. Vzděláváme školy v tom, jak rozvíjet odpovědnost dětí.
Metodicky podporujeme učitele a jejich žáky v tom, jak pracovat s odpovědností ve školním životě. O tomto jejich společném úsilí informujeme veřejnost.
Chceme, aby každý mohl ovlivňovat svou budoucnost a místo, kde žije. Chceme, aby se děti mohly podílet na chodu a vzhledu své školy. A aby se při tom osobnostně rozvíjely. Proto podporujeme děti a učitele při formování odvážných a současně odpovědných postojů, a jezdíme tak k větší zralosti demokracie.
Zakládáme ve školách žákovské parlamenty. Vzděláváme a podporujeme učitele, kteří se koordinují. Vybavujeme děti občanskými dovednostmi. Učíme školy, jak vytváříme bezpečné prostředí pro všechny v rámci třídnických hodin. Podporujeme také rodiče a zástupce měst. Pomáháme vytvářet příklady dobré praxe a zaznamenáváme úspěšné příběhy jednotlivců i celých školních společenství. Přispíváme tak k veřejné debatě o stavu demokracie v ČR.
V roce 2018 jsme slavili 10 let od založení CEDU. Vyvrcholením oslav byla přednáška prof. Anny Hogenové o stavu současné demokracie v Divadle Kampa.
Odpovědnost: klíčová hodnota, která je přímo spjatá s pojmem demokracie; ukazujeme dětem, jak přijímat odpovědnost za svůj život (zakouší to prakticky svým vlastním prožitkem, kdy mají něco na starosti a následně svou zkušenost reflektují).
Zralost je pro nás hodnota, která zvládla proces, že se sami sobě i druhému, co se děje kolem nás snažíme porozumět; Děti postupem času získávají postoj, že se mohou podílet na své budoucnosti a že to má smysl a vědí, jak na to.
Odvaha: je aktivizační kvalita, která dává dvěma předchozím konkrétním rozměrům; je v kontrastu ke strachu; v bezpečném prostředí děti nabírají odvahu být ve svém jednání sami sebou, získávají odvahu zapojovat se do kolem sebe a měnit je.
Chceme, aby naše obecně prospěšná společnost posilovala demokracii v ČR. Věříme ve zralejší demokracii, ke které vede cesta prostřednictvím práce s dětmi. Chceme také, aby všechny školy v ČR efektivně realizovali občanské vzdělávání, díky čemuž bude občanská společnost v ČR zralejší a odpovědnější. To v důsledku přispěje k tomu, aby demokracie v naší zemi byla více srozumitelným a všeobecně akceptovaným způsobem soužití.
Každým rokem pořádáme v Senátu prezentaci úspěšných žákovských projektů s názvem “Co dělají školy pro demokracii”.
V roce 2014 vznikla síť Škola pro demokracii , do které se hlásí školy se žákovskými parlamenty.
V roce 2013 jsme založili a od té doby úspěšně působí v krajských konzultačních centrech pro žákovské parlamenty.