Pozor, třídní učitel má být jen průvodcem ve volebním procesu! Mnoho pedagogů si bohužel myslí, že vědí lépe než žáci, kdo se do parlamentu hodí. Jejich úkolem není dětem říkat, koho mají volit, ale dodat jim chuť, informace a navrhnout postup, jak volit. Žáci mají mít možnost svobodně si vybrat. Proto je potřeba, aby třídní učitelé dostali jednotnou metodiku k volbám, díky které budou vědět, co žákům o ŽP říci, jak je motivovat, a následně nechají kandidovat ty žáky, kteří budou sami chtít.
Je správné, že volby pořádají třídní učitelé. A může se zdát logické, že to každý dělá podle svého, jsou to přece zkušení kantoři a vědí, co obnáší volby. Avšak pozor: mnoho z nich neví, jak to metodicky udělat, a někteří volby do ŽP z různých důvodů ani dělat nechtějí. Pro úspěšně zrealizované volby je proto klíčové, abyste kolegům dodali jednotné metodické pokyny pro konání voleb, díky kterým budou vědět, co žákům o ŽP říci, jak je motivovat a následně nechají kandidovat ty žáky, kteří sami chtějí.
Tento scénář je optimální. Třídní učitelé tím navážou vztah se třídou směrem k parlamentu, a i v průběhu roku pak dávají zástupcům parlamentu ve své třídě prostor (např. na třídnických hodinách). Stejně tak je velmi cenné, že kolegům dodáváte jednotné podklady (informace o ŽP, tipy pro motivování, podklady k aktivitám...).
Tip: Udělejte před začátkem každého školního roku krátké setkání s třídními učiteli, kde ověříte, že mají všechno, co potřebují k realizaci kvalitních voleb (informace o ŽP, motivaci, podklady, know-how...). Každoroční opakování je užitečné nejen pro nové třídní učitele.
Někdy je efektivní, když koordinátor pomůže s volbami ve třídě, kde si třídní učitel není jistý. Určitě by ale koordinátor neměl dělat volby za třídní učitele. Je to jejich důležitá odpovědnost směrem k parlamentu. Navíc je to začátek spolupráce mezi parlamentem a třídou. Když volební proces nevedou třídní učitelé, obvykle se tím špatně nastaví celkový vztah k ŽP, který se pak projevuje i v průběhu roku. Klíčové však je, aby třídní učitelé věděli, jak volby pořádat, a postupovali ve všech třídách podobně. Poskytněte proto všem jednotnou metodiku, díky které budou vědět, co žákům o ŽP říci, jak je motivovat, a že mají nechat kandidovat ty žáky, kteří sami chtějí.