Založte parlament u vás ve škole nebo zlepšete jeho fungování. Zapalujte také děti pro to, aby se staly hybateli změn!
Je dobré si hned vyjasnit, že nejde o „politiku“,ale o občanství – o demokratické občanství. Upřímně řečeno jde mnohem více o hodnoty a principy demokracie než o samotné žákovské parlamenty. Ty mají velkou výhodu, že od 90. let ve školách existují, a nejsou tak pro učitele ničím novým.
Čemu žákovské parlamenty napomáhají?
Mnoho žákovských parlamentů bohužel funguje pouze formálně a nenaplňuje svůj potenciál (viz zprávu o výzkumu z roku 2017). Naopak v parlamentech, které jsou funkční a postupují podle naší metodologie, vznikají skupiny, kde:
To všechno vede k osobnostnímu rozvoji mladých lidí, ale i k pozitivnímu posunu v klimatu celé školy a školní kultury. A bez legrace: to, co děti zažívají ve škole, by mělo odpovídat tomu, že vzdělávání je ta nejlepší cesta, jak posilovat hodnoty a principy demokracie – bez jakékoliv politické ideologie a názorové indoktrinace.
Jak dosahujeme funkčních žákovských parlamentů?
V první řadě pracujeme s učiteli, kteří mají žákovské parlamenty na starost. Pomáháme jim, aby se stávali průvodci, kteří dětem kladou otevřené otázky, učí je klást (si) vlastní otázky, hledat odpovědi, a vzbuzují v dětech touhu měnit věci kolem sebe. Učitel – koordinátor žákovského parlamentu musí také znát vzdělávací cíle svého parlamentu. Aby byli učitelé dobrými průvodci, potřebují výbavu, kterou si většinou z pedagogické fakulty neodnášejí.
Pracujeme také s dětmi a učíme je vnímat skupinovou dynamiku, aby rozuměly tomu, že základem zdravého kolektivu je bezpečí ve skupině a skutečnost, že každý může a musí svým jednáním přispívat. V parlamentu děti zažívají, jaké to je mít za něco zodpovědnost, jak mohou zhmotňovat své nápady, myšlenky a potřeby, a učí se plánovat a rozdělovat si práci ve skupině. Díky parlamentu žáci zažívají, jaké to je mít něco na starosti, i něco ve škole uskutečnit tak, aby se v tom děti i dospělí cítili dobře.
Proč mají žákovské parlamenty dopad na celou školu?
Protože je to jejich smyslem: nezavírat se před okolím, ale naopak být pro něj oporou
a pomocnou rukou. Vyspělé žákovské parlamenty se stávají prostředníkem, který umožňuje všem dětem ze školy naplňovat své potřeby a realizovat své nápady.
Kde to s žákovským parlamentem myslí vážně, tam jej berou jako celoškolní záležitost a jeho základní principy prostupují celou školou. Parlament je závislý nejen na počátečním svolení ředitelky či ředitele školy, ale také na jejich intenzivní podpoře. Třídní učitelé jsou pak těmi, kdo parlament představují při třídních volbách. Proto pracujeme i přímo s řediteli a třídními učiteli. Pracovníkům ve vedení škol ukazujeme, jak sdílet odpovědnost, třídní učitele vedeme k tomu, jak pracovat se skupinovou dynamikou.
Co je to žákovský parlament ve 3 minutách
Pro učitele:
Jak dělat parlament udržitelně?
Jak o parlamentech mluvíme my:
Články o konkrétních příkladech ze škol:
O tom, co jsou žákovské parlamenty, vypovídá i mapka níže, která zobrazuje, kde všude fungují žákovské parlamenty v rámci sítě Škola pro demokracii (zelené body). Páteří této komunity (červené body), jsou krajská konzultační centra, která školám ze svého okolí poskytují zdarma pomoc a podporu. Více o síti žákovských parlamentů zde.